Az adatvédelmi átvilágítások során – akár cég, akár önkormányzat a vizsgált szervezet – nagyon ritkán találkozunk a jogszabályi előírásoknak megfelelő adattovábbítási nyilvántartással.
Az adatvédelmi törvény a személyes adatok továbbítását meglehetősen szigorú feltételekhez köti, melyről honlapunk korábbi cikkében olvashatnak. Azonban e feltételek teljesítése önmagában nem jelenti, hogy megfeleltünk valamennyi adattovábbítással kapcsolatos adatvédelmi előírásnak. Az adatvédelmi törvény 12. § (1) bekezdése alapján az adatkezelőnek az adatkezelés valamennyi részletére kiterjedően tájékoztatást kell adnia a hozzá forduló érintett kérelmére. A fenti előírás kiterjed az adattovábbításokra vonatkozó nyilvántartások vezetése is, mivel ennek hiányában nem lehetne arról informálni az érdeklődőket, hogy mikor, kinek, milyen céllal és milyen adataik kerülnek továbbításra.
A jogszabály az általa meghatározott az egyes adatkörök adattovábbítási nyilvántartására vonatkozóan különböző megőrzési határidőket ír elő. Az adattovábbítási nyilvántartás vezetésével az egyes szervezetek folyamatai pontosabban dokumentálhatókká, nyomon követhetőkké válnak.
Cégünk, vállalkozásunk tevékenysége csak akkor lehet hosszú távon is hatékony, ha az adatkezelései az elejétől a végéig jogkövetőek. A vonatkozó előírások betartása nem pusztán a hatékonyságot növeli, hanem saját magunk és ügyfeleink biztonságát is szolgálja, tekintettel arra, hogy a személyes adatok kezelésével kapcsolatos visszaélések akár büntetőjogi szankcióval is sújthatók. A jogszerű működés kialakításában nyújthat segítséget egy szakértők által végrehajtott adatvédelmi audit, mely biztosítja valamennyi adatkezelésünk jogi megfelelőségét.