Adatvédelmi botrányok

A mögöttünk álló bő hónapban szinte nem telt el hét újabb adatvédelmi botrány kipattanása nélkül. Szinte valamennyi ügyben óriáscég az érintett, világszerte számos felhasználónak sérültek a személyes jogai, így érthető, hogy mindegyik nagy felháborodást váltott ki.

Adatvédelmi és adatbiztonsági szakértők egybehangzó állításai szerint az Apple, a Google, a Sony és a TomTom napvilágra került ügyei talán megváltoztatják egy kicsit az eddigi gyakorlatot, talán erősebbé válik a személyes adatainkat féltők hangja és így talán a nagy cégek is ráébrednek, hogy ezek az adatgyűjtések, továbbítások üzletileg sem kifizetődőek.

Az érintett cégek gyakran lassan, késve és akkor sem érdemben reagáltak az őket érintő adatvédelmi hiányosságok feltárására. A most megnevezett világméretű adatkezeléseket folytató vállalatok rengeteg információt kezelnek felhasználóikról, ügyfeleikről, ezért ilyen nagymértékű a felháborodás és éppen ezért van akkora igény a megfelelő szintű adatvédelemre. A nyilvánosságra került esetek a cégek hibás és öncélú adatkezelési gyakorlatára világítottak rá, mely hosszú távon jelentős bizalomvesztést is eredményezhet, arról nem is beszélve, hogy sok esetben az adatok biztonságos tárolása sem megoldott.

Sok felhasználó megdöbben, amikor azzal szembesül, hogy mennyi mindent tudnak róla, a szokásairól, életmódjáról. Az azonban, hogy az összegyűjtött adatokból valakinek össze lehet-e állítani a profilját nagyon mértékben attól függ, hogy milyen információkat ad meg magáról a különböző portálokon, közösségi oldalakon, mennyire megbízható oldalakat látogat rendszeresen. Figyelemreméltó ugyanakkor a Google egy korábban tett kijelentése, mely szerint célja egy úgynevezett integrált életmenedzsment megvalósítása, melynek jelentése még megfejtésre vár, de félő, hogy ez egy hirdetésekkel finanszírozott online szolgáltatást takar, amely kiértékeli, felhasználja és értékesíti az adatainkat.

Egy információkkal dolgozó vállalatnak érdeke, hogy egyre több adatot gyűjtsön be minél szélesebb körből, ugyanis ettől függ egyrészt az értékük, másrészt a hirdetési hatékonyságuk. Kialakulóban van ugyanakkor a magánszféráját védelmező, személyes adataival körültekintően bánó felhasználói réteg, akinek döntéseit mind jelentősebben befolyásolja az adott cég adatkezelésének megbízhatósága.

Annak érdekében, hogy a személyes adatok kezelése a jogszabályi előírásoknak megfelelően történjen, fontos a vonatkozó rendelkezések pontos ismerete. A törvényi előírások betartása nem pusztán jogkövető magatartás, hanem az érintett szervezet jól felfogott érdeke is, hiszen növeli az ügyfeleinek, felhasználóinak bizalmát. Sőt magának az adatkezelőnek a biztonságát is szolgálja, hiszen a személyes adatok kezelésével kapcsolatos visszaélések akár büntetőjogi szankcióval is sújthatók. A jogszerű működés kialakításában nyújthat segítséget egy szakértők által végrehajtott adatvédelmi audit, mely biztosítja valamennyi adatkezelésünk jogi megfelelőségét.

A bejegyzés kategóriája: Nincs kategorizálva
Kiemelt szavak: , .
Közvetlen link.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük