Jogellenes SMS marketingért bírságolta meg a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) májusban 50-50 ezer forintra az MSZP-t és a FIDESZ-t. A hatóság jogellenesen kiküldött politikai tartalmú SMS-ek miatt szabott ki elektronikus kereskedelmi bírságot a két pártra.
Jogszabályi háttér
A hatályos jogi szabályozás – az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény (Eker. tv.) – alapján a politikai tájékoztatás az elektronikus hirdetésekkel esik egy szabályozás alá, ezért alkalmazni kell a reklámtörvény rendelkezéseit is, melyek szerint az SMS küldése kizárólag a címzett előzetes hozzájárulásával történhet, valamint az SMS-eknek tartalmazniuk kell a további megkeresések visszautasítására szolgáló elérhetőségeket is.
Az egyenlő mértékű bírságok ellenére nem azonos a két párt ügye
A Magyar Szocialista Párt 2010 őszén több alkalommal a megkeresések lemondásának lehetősége nélküli SMS-ben buzdította a panaszosokat rendezvényein való részvételre, sőt az üzenetet küldő telefonszámot felhívni sem lehetett, az arra írt üzenetekre pedig nem érkezett válasz.
A további jogsértő cselekménytől való eltiltás mellett a hatóság azért kötelezte bírság fizetésre is a pártot, mivel korábban is volt hasonló ügye. Ráadásként a hirdetési szolgáltató Köz-Tér-Ház Kft.-nek is százezer forintnyi bírságot kell fizetnie.
A FIDESZ megbírságolásának oka, hogy egy panaszosnak a korábban adott hozzájárulásának visszavonását követően továbbra is politikai SMS-eket küldött.
A két határozatot elérhető az adatvédelmiszakértő.hu blogon: fidesz.pdf mszp.pdf
Mint az NMHH gyakorlata is mutatja valamennyi adatkezelő szervezetnek figyelme középpontjában kell tartania a személyes adatok védelmét, az adatkezelések jogszerűségét. Már csak azért is, mivel a személyes adatok kezelésével kapcsolatos visszaélések a jelentősen szigorodó, akár 10 millió forintig is terjedő pénzbírságon felül, büntetőjogi szankcióval is sújthatók. A jogszerű működés kialakításában és az adatkezelések jogi környezethez igazításában nyújthat segítséget egy szakértők által végrehajtott adatvédelmi audit, mely biztosítja a szervezet vagy vállalkozás adatkezeléseinek jogi megfelelőségét.