Az online kultúra terjedésének eredményeképpen gombamód szaporodnak a lehető legkülönfélébb termékeket, árucikkeket kínáló webshopok. E heti bejegyzésünkben az online áruházak adatvédelmi vizsgálatával foglalkozunk, ugyanis a megrendelések teljesítése minden esetben személyes adat kezelésével jár, így fontos a webshopot üzemeltető vállalkozás adatkezelési gyakorlatának vizsgálata.
Cikkünkben nem érintjük az online áruházak esetében is megkerülhetetlen adatkezelést jelentő honlaplátogatói adatokat , azonban megjegyezzük, hogy az adatvédelmi auditnak ezen adatok körére is ki kell terjednie
A webshopok igénybevétele a legtöbbször regisztrációhoz kötött, mely személyes adatok kezelését is jelenti. Fontos már a regisztrációs űrlap vizsgálata is, hiszen gyakori hiányosság, hogy annak tartalma, az ott megadott adatok köre és a hozzájuk kapcsolódó tájékoztató szövegek nem felelnek meg a hatályos adatvédelmi és egyéb előírásoknak.
Sokszor előfordul, hogy a webshop vásárlóinak regisztrációs adatai marketing célokra is felhasználásra kerülnek, ezért elengedhetetlen az ehhez kapcsolódó reklámtörvényi előírások betartásának ellenőrzése.
Az online boltok adatkezelése az egyéb internetes adatkezelésektől jelentősen különbözik abban, hogy tevékenységük kereskedelmi jellegű, melynek során számviteli bizonylatok keletkeznek, így az adatvédelmi előírásokon felül a számviteli törvény adatmegőrzési szabályai is irányadóak.
A webshopok jogszerű üzemeltetése érdekében szükséges az adatvédelmi – valamint az egyéb vonatkozó – előírások betartása, tekintettel arra, hogy a személyes adatok kezelésével kapcsolatos visszaélések akár büntetőjogi szankcióval is sújthatók. A jogszerű működés kialakításában nyújthat segítséget egy szakértők által végrehajtott adatvédelmi audit, mely biztosítja az interneten zajló adatkezelések jogi megfelelőségét.